Thursday, June 5, 2014

PKR BANTAH SISTEM SUBSIDI MINYAK


Kuala Lumpur, 05 Jun - Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli membantah cadangan sistem subsidi baru petrol dan diesel yang diwar-warkan akan dilaksanakan pada awal september nanti. Rafizi mendakwa sistem baru tersebut akan membebankan rakyat dan juga kemungkinan akan mewujudkan pasaran gelap petrol dan diesel. Sebelum ini, terdapat ura-ura dari kerajaan untuk melaksanakan sistem bru pengurusan subsidi minyak.

Antara yang dipertimbangkaan ialah pemansuhan subsidi bagi rakyat berpendapatan RM5000 keatas dan juga kenderaan 2000cc dan keatas. Rafizi mendakwa perkara tersebut akan disembunyikan oleh Putrajaya tanpa mengumumkan kenaikan harga minyak tetapi jumlah isipadu yang dibeli pengguna akan kurang. "Pengguna akan mendapat isipadu petrol atau diesel yang lebih sedikit pada harga yang sama walaupun tiada sebarang kenaikan harga minyak akan diumumkan oleh Barisan Nasional," katanya. 

Menurut Rafizi, tindakan kerajaan melaksanakan sistem subsidi baru bagi membanteras penyeludupan minyak ini hanyalah satu usaha yang sia-sia kerana ianya akan membuka peluang kepada lebih ramai rakyat melakukan penyeludupan minyak bersubsidi ini. 

"Saya khuatir sekiranya sistem baru subsidi ini tidak diperhalusi dan dibincangkan secara terbuka, apabila dilaksanakan kelak ia mewujudkan pasaran gelap petrol dan diesel yang menimbulkan masalah baru lebih besar dari masalah penyeludupan sedia ada kerana ia melibatkan lebih ramai orang dan rakyat biasa. 

"Contohnya jika harga subsidi seliter petrol RM2.10 dan harga pasaran adalah RM2.80 seliter, pasaran gelap boleh berlaku apabila kumpulan yang dibenarkan membeli petrol dan diesel pada harga subsidi menjualnya pada harga RM2.30 seliter kepada ejen pasaran gelap, manakala ejen pasaran gelap menjualnya pada harga RM2.50 seliter kepada syarikat, pengusaha dan orang persendirian yang membeli melalui pasaran gelap," ujarnya. 

Pengarah Strategi PKR itu menyifatkan bahawa penyeludupan minyak bersubsidi ini akan sentiasa berlaku kerana ketamakan rakyat menjadi orang tengah menjual minyak subsidi yang diperuntukan oleh kerajaan untuk membantu rakyat ke pasaran gelap. SUMBER

No comments:

Post a Comment