Tuesday, June 10, 2014

KIT SIANG MARAH DILABEL RASIS


Kuala Lumpur, 09 Jun - Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang hari ini mempersoalkan pihak berkuasa kerana membiarkan dirinya dilabelkan sebagai rasis oleh beberapa pertubuhan bukan kerajaan di Malaysia. Beliau mendakwa sikap pihak berkuasa yang berdiam diri dan seolah-olah memberi ‘lesen penuh’ kepada beberapa pertubuhan mendakwa dirinya rasis. 

Kit Siang juga mempertikaikan mengapa pihak berkuasa begitu tegas mengambil tindakan terhadap pembangkang jika mereka melakukan kritikan serta serangan jahat seumpama itu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. "Adakah polis dan Peguam Negara akan berdiam diri dan membenarkan pembohongan, kepalsuan dan fitnah dibuat secara terbuka terhadap Najib?" 

"Apakah respons pihak berkuasa jika ada pertubuhan bukan-Melayu yang bersikap seperti Isma dengan terbuka menyerang Najib sebagai anti-Cina dan anti-India, serta menuduhnya mahu menghapuskan orang Cina dan India di Malaysia? 

Mengapa mereka tidak berbuat apa-apa terhadap racauan fitnah dan adu-domba yang dibuat Isma?" katanya dalam satu kenyataan Kit Siang berang apabila Pertubuhan Ikatan Muslim Malaysia (ISMA) mendakwa Kit Siang memusuhi Melayu sejak dari tahun 60-an dan menyifatkan DAP sebagai barah didalam politik Malaysia. 

Walau bagaimanapun, Kit Siang menyifatkan bahawa serangan ISMA keatas dirinya itu tidak memberi apa-apa kesan kepada dirinya kerana beliau yakin sehingga ke hari ini beliau masih mendapat sokongan yang padu daripada seluruh rakyat Malaysia. Menurut Kit Siang lagi, ratusan penyokongnya didalam laman-laman sosial menasihati beliau supaya mengambil tindakan menyaman ISMA.

"Ada ratusan reaksi di internet mengenai tuduhan liar Isma dan menasihati saya agar jangan pedulikan Isma dan ada pula yang menggesa saya menyaman mereka. Saya berterima kasih terhadap sokongan ini." Kit Siang turut memaklumkan akan menunggu nasihat peguam berhubung kemungkinan tindakan undang-undang terhadap NGO itu. SUMBER

No comments:

Post a Comment