Wednesday, June 11, 2014

KIT SIANG GESA CINA DI MALAYSIA TOLAK HUDUD?


Kuala Lumpur, 11 Jun - Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang mendesak Presiden MCA dan juga Presiden Gerakan menolak untuk menyertai kabinet kerajaan BN selagi mana UMNO menyokong perlaksanaan Hudud yang dibawa oleh PAS. 

Beliau berkata, Presiden kedua-dua parti komponen BN tersebut perlu menolak segala jawatan jika UMNO masih bercadang untuk melaksanakan hudud di peringkat persekutuan mahu pun negeri. Lim Kit Siang berkata demikian ketika mengulas laporan yang menyatakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Umno Sungai Air Tawar Kamarol Zaki Abdul Malik telah menghantar usul pelaksanaan hudud di Selangor kepada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang akan bermula minggu depan.

“Mereka harus meminta Najib menangguh rombakan kabinet dan bertegas MCA dan Gerakan tidak akan menyertai kabinet selagi Umno tidak beri jaminan tidak akan meneruskan rancangan pelaksanaan hudud di peringkat persekutuan mahu pun negeri". 

Kit Siang juga mahu MCA dan Gerakan masing-masing mendesak UMNO supaya member jaminan terlebih dahulu untuk mengenepikan Hudud jika mahu kedua-dua parti yang dianggotai oleh masyarakat Cina tersebut menyertai barisan kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak. “Pilihan kini di tangan mereka, sama ada mereka bersedia untuk mengambil pendirian tegas atau tidak,” katanya dalam satu kenyataan. 

Kedua-dua Presiden parti komponen BN itu dijangka bakal mendapat jawatan menteri dalam rombakan kabinet yang dikatakan akan diadakan sebelum Ramadan ini. Ketika ini, tiada seorang pun daripada MCA dan Gerakan yang dalam barisan jemaah menteri, ekoran kekalahan teruk dalam Pilihanraya Umum ke-13. Tindakan Lim Kit Siang ini jelas menunjukkan bahawa beliau mahu semua masyarakat Cina di Malaysia menolak hukum Hudud dari dilaksanakan di Malaysia.

No comments:

Post a Comment