Friday, December 20, 2013

Umno bersungguh tapi Pas??? Bertangguh!!

Umno merumuskan bahawa Perkara 3 Perlembagaannya akan dipinda untuk mengikrarkan perjuangannya meletakkan Islam sebagai agama negara Malaysia dengan penegasan bahawa ia menganut fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah. 


Langkah ini perlu diambil demi mengelak sebarang usaha untuk mencampuraduk dan mengelirukan umat Islam dengan fahaman yang pelbagai dan sekaligus mengancam kemurniaan akidah. 

Ancaman seperti ini memang sudah diisyaratkan oleh Rasulullah bahawa “di akhir zaman nanti umat Islam akan terbahagi kepada 73 firqah atau golongan dan mereka semuanya akan masuk neraka”.

Rasulullah menegaskan bahawa hanya satu pengecualian sahaja kepada hakikat ini iaitu mereka yang menghayati fahaman ahli sunnah wal jamaah akan disimpangkan daripada penjara neraka jahanam. 

Lantas sebagai pejuang Islam yang taat, Umno berpandangan sudah tiba masanya perkara ini digariskan dengan jelas. Ini kerana asas pemahaman Islam Umno ialah mentaati konsep yang juga sudah dititipkan oleh al-Quran – ummatan wasatah atau umat pertengahan.

Islam itu mudah dan ia tidak memberatkan penganutnya hingga boleh mendorongnya menjadi ekstrim atau bersikap fanatik. Sebab itu dengan pimpinan ulama, Umno tangkas membungakan konsep wassatiyah (moderation) hingga ke peringkat global.


Lantas komitmen Umno pada Islam mendorongnya untuk melembagakannya hakikat ini dalam perjuangannya sebagai pergerakan politik yang mengidamkan Islam didaulatkan di negara ini. 

Perhimpunan Agung Umno yang lalu memandang hal ini memang wajib dilakukan di kala umat Islam diterjah dengan pelbagai fahaman seperti ajaran Syiah, Liberalisme, Hak Asasi Manusia tanpa batasan hingga sanggup menghalalkan kegiatan LGBT (Liberalisme, Hubungan Sejenis, Biseksual dan Transeksual).

Ketika Umno menyusun langkah untuk memastikan fahaman umat terhadap inti ajaran Islam terus bening, parti saingannya, PAS pula mahu menghidupkan cita-cita lamanya mahu melaksanakan hukum hudud.

Mungkin iltizam yang ditunjukkan oleh kerajaan Brunei Darussalam menterjemahkan impian PAS itu menjentik semula keinginannya menyemak cita-citanya mahu melaksanakan hukum hudud walhal sebelum ini ia terlalu leka dengan skim rebut kuasa dengan meninggalkan cita-cita mewujudkan negara Islam lantas terkesima dengan metode PKR dan DAP.


Justeru itu Presiden PAS, Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang menyatakan kesediaan partinya mahu bermuzakarah dengan Umno dalam ucapan penggulungan pada Muktamar PAS pada 24 November lalu. 

Mungkin ini bagi memudahkan PAS membawa usul pelaksanaan hukum Islam di Parlimen demi mendapatkan komitmen kerajaan pimpinan Umno untuk menyokong cadangan berkenaan.

Bagaimanapun tindakan susulan terhadap keinginan PAS ini agak hambar. Ini mendorong ramai yang meramalkan bahawa muzakarah yang diidamkan itu mungkin tidak akan menjadi satu realiti.

Umumnya, golongan pesimis ini merasakan bahawa tiada keikhlasan ditunjukkan oleh kedua-dua pihak untuk duduk semeja membincangkan isu-isu kepentingan umat Islam dan Melayu ini.

Umumnya, mereka bersikap sinis terhadap cadangan Presiden PAS itu kerana menganggap bahawa sebagai kerajaan Umno perlu menggerakkan langkah pertama untuk mempelawa PAS berunding. 


Malah Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mempertegaskan PAS tidak bercadang mengutus surat jemputan muzakarah kepada Umno kerana seharusnya presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak mengambil inisiatif itu kerana beliau adalah ketua eksekutif pemerintah.

Mengutamakan soal protokol sebegini pasti menjadi hambatan kepada usaha murni ini. Soalnya, jika memang benar muzakarah yang dicadangkan adalah untuk kepentingan Islam mengapa soal protokol kini mengambil tempat utama? 

Yang hendak dicapai oleh PAS ialah melaksanakan hukum-hukum Islam tetapi perkara itu termasuk dalam bidang kuasa Kerajaan Pusat. Bagaimanapun ada pihak dalam PAS yang menganggap oleh kerana ia sebuah parti politik Islam, Umno sewajibnya menghormati perjuangannya ini!

Sebenarnya secara rasmi Umno sudahpun menyahut cadangan PAS. Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan jelas menyatakan bahawa Umno tidak mahu ada tembok pemisah di antara Umno dengan mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mahupun parti politik. 


Keterbukaan Umno dalam soal mendaulat dan mempertahankan Islam ini tidak pernah pudar. Pindaan Perlembagaannya dengan meletakkan fahaman ahli sunnah wal jamaah menjadi penyuluh akan arah tujunya.

Bagaimanapun kesungguhan PAS mahu membuktikan komitmennya terhadap pelaksanaan hukum hudud masih lagi di takuk lama – salahkan Umno tidak mahu menyokong. Sampai bila PAS mahu beretorik begini?

Bak kata mantan Naib Presiden PAS, Datuk Nakhaie Ahmad, PAS sebenarnya berkuasa mengatur semua perincian perlu seperti melembagakan tatacara mahkamah, etika hakim, prosedur keterangan dan bukti untuk melengkapkan pengurusan Mahkamah Syariah sepenuhnya berhubung hukum hudud terlebih dahulu. 

Kesempatan ini sudah terbuka luas sejak 1990 apabila PAS mula memerintah Kelantan dan pada 1999 apabila ia menguasai Terengganu serta Kedah pada 2008 ia diamanah memerintah Kedah. 

Tiba-tiba selera pada hukum hudud terbuka lagi setelah ia tahu ia masih belum mampu menegakkan sebuah negara Islam kerana ia mula menukar politik sekadar mahukan sebuah negara berkebajikan.

No comments:

Post a Comment