Thursday, June 5, 2014

PRO PAKATAN MARAH NAJIB SAMAN MALAYSIAKINI?


Kuala Lumpur, 5 Jun - Selepas Datuk Seri Najib Tun Razak memfailkan saman keatas portal Malaysiakini yang memfitnah beliau berhubung krisis Umno Terengganu, satu NGO pro Pakatan mengecam Najib dan menyifatkan Perdana Menteri itu sebagi seorang yang zalim terhadap media. 

Jurucakap Gerakan Media Marah (GERAMM), Fazallah Pit mendakwa, Najib sengaja mahu memberi tekanan kepada media dan tidak mengamalkan kebebasan bersuara di negara ini. “Najib menggunakan isu teknikal untuk ambil tindakan terhadap Malaysiakini. “Tindakan ini ialah satu bentuk tekanan kepada media,” tegasnya. 

Fazallah yang tidak pernah pertikaikan Ketua Umum parti Keadilan Datuk Seri Anwar Ibrahim yaang menyaman Utusan Malaysia sebelum ini menyifatkan bahawa tindakan Datuk Seri Najib ini membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional benar-benar mengawal media di negara ini dan mengambil tindakan kepada mana-mana media yang tidak mengikuti beliau. 

Faazallah Pit juga turut mempersoalkan mengapa Perdana Menteri itu tidak menggunakan ruang yang diberi portal berita tersebut untuk membuat penafian terhadap artikel yang disiarkan. “Kenapa beliau tidak menggunakan ruang yang disediakan oleh Malaysiakini untuk memberi penjelasan berhubung isu yang disiarkan itu?” soalnya. 

Terdahulu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Ab. Rauf Yusoh memfailkan saman terhadap portal berita propembangkang, Malaysiakini berhubung penerbitan dua artikel yang berunsur fitnah pada Mei lalu. Najib selaku plaintif kedua mengemukakan saman tersebut di Mahkamah Tinggi di sini atas kapasiti peribadi beliau manakala Ab. Rauf sebagai plaintif pertama bertindak bagi pihak UMNO.

Dalam saman yang difailkan pada 30 Mei lalu, mereka menamakan syarikat pemilik dan penerbit laman portal tersebut, Mkini Dotcom Sdn. Bhd.; Ketua Editor Malaysiakini, Steven Gan dan Ketua Pengarangnya, Fathi Aris Omar masing-masing sebagai defendan pertama hingga ketiga. Pengurusan kes ditetapkan pada 18 Jun depan. SUMBER

1 comment:

  1. Saman mereka. Demokrasi dan kebebasan suara ada hadnya.

    ReplyDelete