Wednesday, June 4, 2014

PKR MAHU GURU KIBAR BENDERA DAP


Kuala Lumpur, 04 Jun - Amaran yang diberikan oleh Kementerian Pendidikan kepada guru-guru yang membawa bendera DAP semasa pilihanraya kecil Teluk Intan lalu dikecam hebat oleh PKR yang mahu guru-guru diberi kebebasan berpolitik sepenuhnya. Pengarah Biro Pendidikan PKR, Abbas Awang menyifatkan perbuatan Kementerian Pendidikan itu sangat tidak bertamadun dan hanya akan membuatkan mutu guru di negara ini merosot. 

Ini tindakan terkebelakang, kementerian tidak seharusnya menyekat kebebasan guru untuk menyatakan pendirian mereka. "Dengan sekatan itu, bermakna Kementerian sedang menjadikan mutu guru merosot," kata Abbas. Beliau mendakwa tindakan kementerian tersebut dilakukan atas arahan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional yang dikatakan memanipulasi intitusi pendidikan dinegara ini. 

Beliau juga mendakwa bahawa pendidikan di negara ini merosot ialah kerana tindakan kejam kerajaan menyekat kebebasan guru-guru untuk bersuara serta berpolitik. Beliau turut mendakwa Barisan Nasional sudah mula merasa tertekan dengan sokongan yang tidak berbelah-bagi kepada PKR yang diberikan oleh para guru-guru serta penjawat-penjawat awam lain. 

Jelasnya, arahan itu dikeluarkan akibat ketakutan dan rasa terancam BN terhadap sokongan guru dan penjawat awam terhadap kemaraan Pakatan Rakyat. “Inilah punca kualiti pendidikan kita merudum, ada pihak lebih utamakan kuasa politik berbanding berusaha mempertingkatkan mutu pendidikan negara,” tegas Abbas. Menurut beliau, PKR akan terus berjuang bagi membela nasib guru-guru yang berani melibatkan diri dalam membantu PKR serta Pakatan Rakyat melawan ketidakadilan yang berlaku di negara ini. SUMBER

No comments:

Post a Comment