Tuesday, December 17, 2013

Guan Eng tidak TELUS!!!


Ketelusan Kerajaan Negeri Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng dalam pembahagian tender yang dicanangkan bakal dilaksanakan secara terbuka dipersoal susulan pendedahan dalam portal Malaysia Today yang boleh menjatuhkan maruah Lim Guan Eng DAP dan C.A.T yang beliau sering war-warkan.

Malah, pendedahan dokumen-dokumen penting di bawah oleh Malaysia Today sudah tentu menguatkan lagi berita yang pasti memalukan Setiausaha Agung DAP itu.



Tender bagi projek membina tebatan banjir dan menaiktarafkan parit di sekitar Jalan Kampung Baru, Bukit Mertajam didapati melanggar princip CAT di mana rundingan yang dilakukan secara terus dan tidak diserahkan kepada perunding dalaman terlebih dahulu.




"Sementara syarikat-syarikat yang mengambil bahagian hanya akan dipertimbangkan sekiranya sebut harga yang diberikan oleh mereka adalah tidak melebihi 20% lebih murah atau lebih mahal dari harga yang telah disyorkan oleh perunding," katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan menerusi laman portal berkenaan.



Ini merupakan satu penipuan terancang Guan Eng yang menyanggah slogan CAT yang dijanjikan kepada rakyat negeri itu.

"Di manakah ketelusan yang diuar-uarkan oleh DAP Pulau Pinang dalam perkara ini bila sudah jelas kedua-dua syarikat yang dikemukakan dalam projek tersebut diperkenalkan sendiri oleh Lim Guan Eng?

"Adakah ini gaya pentadbiran baru yang cuba ditonjolkan oleh Pakatan Rakyat dalam negeri-negeri di bawah pentadbirannya? Penipuan terancang yang berselindung di sebalik CAT yang cuma sekadar slogan kosong?





"Cakap tak serupa bikin. Mungkin kerajaan negeri punya definisi tersendiri mengenai ketelusan dan selagi rakyat masih terbuai dengan ‘keindahan’ mantera-mantera seperti ini, mereka akan terus ditipu," katanya.





Untuk rekod, dasar CAT merupakan satu kaedah pembahagian tender terbuka yang melalui perunding dalaman terlebih dahulu bagi mengesyorkan harga projek.



Sebelum ini, beberapa pihak turut mempersoalkan ketelusan pimpinan Guan Eng dalam melaksanakan dasar CAT termasuk Timbalan Pesuruhjaya Muhammad Fauzi Yusoff yang mendakwa pembahagian tender hanya memenuhi kepentingan pihak-pihak tertentu sekaligusidak menghargai usaha dan sumbangan dalam memastikan pakatan pembangkang kekal relevan di kalangan rakyat terutamanya masyarakat Melayu.

No comments:

Post a Comment