Tuesday, June 10, 2014

ZAIRIL CEMBURU TPM GUNA PESAWAT KHAS KERAJAAN


Kuala Lumpur, 10 Jun - Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari mempertikaikan lawatan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ke Australia yang disifatkan lebih kepada makan angin. Beliau mendakwa, Timbalan Perdana Menteri itu hanya meluangkan masa selamat empat hari pertama di Melbourne, di mana beliau menghadiri Forum Ekonomi Dunia Ke-4 dari 10 November sehingga 18 November 2012. 

Menurut Zairil, Muhyiddin telah bergegas bersama rombongannya ke Gold Coast, Brisbane, setelah selesai program Forum Ekonomi Dunia Ke-4 tersebut. "Dalam empat hari penuh dihabiskan di Gold Coast, aktiviti TPM hanya sekitar dua jam sehari secara purata. "Kebanyakan aktiviti ini pula merupakan taklimat ringkat selama satu jam dam majlis makan malam yang santai, pertemuan dengan pelajar dan Kelab Umno.

Tambah beliau, lawatan TPM ini bukan sahaja hanya dipenuhi dengan lawatan peribadi tetapi turut menafikan kakitangan kementerian apabila tiada penglibatan mereka dalam kedua-dua lawatan rasmi TPM. Menurut Zairil lagi, rombongan Muhyiddin itu disertai 17 orang yang terdiri daripada enam pegawai peribadi, lima pegawai khas, dua setiausaha akhbar, masing seorang setiausaha sulit dan setiausaha politik termasuk beliau dan isterinya.

Zairil juga turut mempersoalkan mengapa Timbalan Perdana Menteri itu menggunakan pesawat khas kerajaan dan juga menginap di hotel mewah sepanjang lawatan 4 hari berkenaan. 

Namun begitu, tindakan Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera ini dilihat seolah-olah sengaja mahu menjatuhkan imej serta kredibiliti Timbalan Perdana Menteri tersebut kerana mempersoalkan lawatan kerjanya namun tidak pula mempersoalkan kredibiliti Anwar Ibrahim yang selama ini sering melancong ke luar negara kononnya untuk urusan negara sedangkan Anwar hanyalah sekadar Ahli Parlimen Permatang Pauh sahaja.

No comments:

Post a Comment