Tuesday, June 3, 2014

KETUA PENERANGAN KEADILAN KECAM JAKIM ISU DNA BABI DALAM CADBURY


Kuala Lumpur, 03 Jun - Ketua Penerangan Keadilan, Muhammad Nur Manuty berkata, JAKIM seharusnya bertindak profesional bagi menyelesaikan kemelut DNA babi yang didakwa terdapat dalam kandungan coklat jenama Cadbury. Menurut beliau, badan tersebut merupakan pihak yang bertanggungjawab untuk mengeluarkan tanda halal bagi produk makanan untuk umat Islam. 

“Contohnya dah jadi sekarang ni, coklat Cadbury sekejap kata haram, hari ini kata halal. Pastinya ia meragukan masyarakat Islam. Jadi perkara seperti ini perlu diambil kira,” ujarnya. Nur Manuty berkata JAKIM tidak wajar membuat keputusan terburu-buru menghalalkan setelah mengharamkan coklat tersebut kerana ia akan meragukan umat Islam di negara ini sekaligus akan menyebabkan hilang kepercayaan kepada badan berkenaan.

Sementaara itu, dalam satu sidang media semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengesahkan dua produk Cadbury yang dilaporkan mengandungi DNA babi kini disahkan bebas daripada unsur haram berdasarkan analisis dijalankan Jakim. Menurut Datuk Seri Jamil Khir, kedua-dua sampel coklat tersebut diambil dari kilang pengeluar produk itu di Shah Alam dan disahkan halal setelah membuat analisis yang terperinci dari Jabatan Kimia. 

Menurut beliau lagi, pemeriksaan menyeluruh akan dibuat semula ke atas seluruh rantaian pengeluaran produk syarikat Cadbury. Jamil Khir juga menegaskan, kerajaan tidak akan melindungi mana-mana pihak dalam soal halal haram di negara ini. "Kerajaan tidak melindung mana-mana pihak sebab bukan ringan nak tanggung soal halal haram ini". -SUMBER

No comments:

Post a Comment